Pixum logo

Algemene voorwaarden

Inhoudsopgave

Artikel 1 - Definities
Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer
Artikel 3 - Toepasselijkheid
Artikel 4 - Het aanbod
Artikel 5 - De overeenkomst
Artikel 6 - Herroepingsrecht
Artikel 7 - Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
Artikel 8 - Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan
Artikel 9 - Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
Artikel 10 - Uitsluiting herroepingsrecht
Artikel 11 - De prijs
Artikel 12 - Nakoming en extra garantie
Artikel 13 - Levering en uitvoering
Artikel 14 - Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Artikel 15 - Betaling
Artikel 16 - Klachtenregeling
Artikel 17 - Geschillen
Artikel 18 - Branchegarantie
Artikel 19 - Aanvullende of afwijkende bepalingen
Artikel 20 - Wijziging van de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel

Artikel 1 - Definities

In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

  • Aanvullende overeenkomst: een overeenkomst waarbij de consument producten, digitale inhoud
    en/of diensten verwerft in verband met een overeenkomst op afstand en deze zaken, digitale inhoud
    en/of diensten door de ondernemer worden geleverd of door een derde partij op basis van een
    afspraak tussen die derde en de ondernemer;

  • Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;

  • Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn
    handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit;

  • Dag: kalenderdag;

  • Digitale inhoud: gegevens die in digitale vorm geproduceerd en geleverd worden;

  • Duurovereenkomst: een overeenkomst die strekt tot de regelmatige levering van zaken, diensten
    en/of digitale inhoud gedurende een bepaalde periode;

  • Duurzame gegevensdrager: elk hulpmiddel - waaronder ook begrepen e-mail - dat de consument
    of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een
    manier die toekomstige raadpleging of gebruik gedurende een periode die is afgestemd op het doel
    waarvoor de informatie is bestemd, en die ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie
    mogelijk maakt;

  • Herroepingsrecht: de mogelijkheid van de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de
    overeenkomst op afstand;

  • Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die lid is van Thuiswinkel.org en producten, (toegang
    tot) digitale inhoud en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt;

  • Overeenkomst op afstand: een overeenkomst die tussen de ondernemer en de consument wordt
    gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten,
    digitale inhoud en/of diensten, waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend of
    mede gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;

  • Modelformulier voor herroeping: het in Bijlage I van deze voorwaarden opgenomen Europese
    modelformulier voor herroeping. Bijlage I hoeft niet ter beschikking te worden gesteld als de
    consument ter zake van zijn bestelling geen herroepingsrecht heeft;

  • Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van
    een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte hoeven te
    zijn samengekomen.

Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer

Pixum is een geregistreerd merk van

Diginet GmbH & Co. KG

Handelend onder de naam/namen:

Pixum
Industriestrasse 161
50999 Keulen
Duitsland

Telefoonnummer: 020 499 03 64
Bereikbaarheid: Van maandag t/m vrijdag vanaf 10:00 uur tot 14:00 uur
E-mailadres: info@pixum.com
KvK-nummer: Keulen, HRA 25531
Btw-identificatienummer: DE-209867661


Artikel 3 - Toepasselijkheid
  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot
    stand gekomen overeenkomst op afstand tussen ondernemer en consument.

  2. Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene
    voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal de
    ondernemer voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, aangeven op welke wijze de
    algemene voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en dat zij op verzoek van de consument zo
    spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.

  3. Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid
    en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden
    langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat
    deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame
    gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand
    wordt gesloten, worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg
    kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op
    andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.

  4. Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of
    dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige
    toepassing en kan de consument zich in geval van tegenstrijdige voorwaarden steeds beroepen op
    de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.

Artikel 4 - Het aanbod
  1. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit
    nadrukkelijk in het aanbod vermeld.

  2. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten,
    digitale inhoud en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede
    beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik
    maakt van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden
    producten, diensten en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het
    aanbod binden de ondernemer niet.

  3. Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en
    verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.

Artikel 5 - De overeenkomst
  1. De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van
    aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.

  2. Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer
    onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de
    ontvangst van deze aanvaarding niet door de ondernemer is bevestigd, kan de consument de
    overeenkomst ontbinden.

  3. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en
    organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij
    voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer
    daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.

  4. De ondernemer kan zich binnen wettelijke kaders - op de hoogte stellen of de consument aan zijn
    betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn voor
    een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit
    onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd
    gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te
    verbinden.

  5. De ondernemer zal uiterlijk bij levering van het product, de dienst of digitale inhoud aan de
    consument de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op
    een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
    a. het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht
    kan;
    b. de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht
    gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het
    herroepingsrecht;
    c. de informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
    d. de prijs met inbegrip van alle belastingen van het product, dienst of digitale inhoud; voor zover
    van toepassing de kosten van aflevering; en de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van
    de overeenkomst op afstand;
    e. de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van
    meer dan één jaar of van onbepaalde duur is;
    f. indien de consument een herroepingsrecht heeft, het modelformulier voor herroeping.

  6. In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste
    levering.

Artikel 6 - Herroepingsrecht

Bij producten:

  1. De consument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een product gedurende
    een bedenktijd van minimaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag
    de consuent vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en)
    verplichten.

  2. De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de consument, of een vooraf door de
    consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het product heeft ontvangen, of:
    a. als de consument in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft besteld: de dag waarop de
    consument, of een door hem aangewezen derde, het laatste product heeft ontvangen. De
    ondernemer mag, mits hij de consument hier voorafgaand aan het bestelproces op duidelijke
    wijze over heeft geïnformeerd, een bestelling van meerdere producten met een verschillende
    levertijd weigeren.
    b. als de levering van een product bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen: de dag
    waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, de laatste zending of het laatste
    onderdeel heeft ontvangen;
    c. bij overeenkomsten voor regelmatige levering van producten gedurende een bepaalde periode:
    de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het eerste product heeft
    ontvangen.

Bij diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd:

  1. De consument kan een dienstenovereenkomst en een overeenkomst voor levering van digitale
    inhoud die niet op een materiële drager is geleverd gedurende minimaal 14 dagen zonder opgave
    van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping,
    maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.

  2. De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag die volgt op het sluiten van de overeenkomst.

Verlengde bedenktijd voor producten, diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is
geleverd bij niet informeren over herroepingsrecht:

  1. Indien de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht of
    het modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, loopt de bedenktijd af twaalf maanden na het einde van de oorspronkelijke, overeenkomstig de vorige leden van dit artikel vastgestelde bedenktijd.

  2. Indien de ondernemer de in het voorgaande lid bedoelde informatie aan de consument heeft
    verstrekt binnen twaalf maanden na de ingangsdatum van de oorspronkelijke bedenktijd, verstrijkt
    de bedenktijd 14 dagen na de dag waarop de consument die informatie heeft ontvangen.

Artikel 7 - Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
  1. Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij
    zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en
    de werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het product
    slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.

  2. De consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het product die het gevolg is
    van een manier van omgaan met het product die verder gaat dan toegestaan in lid 1.

  3. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het product als de ondernemer
    hem niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst alle wettelijk verplichte informatie over het
    herroepingsrecht heeft verstrekt.

Artikel 8 - Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan
  1. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de bedenktermijn
    door middel van het modelformulier voor herroeping of op andere ondubbelzinnige wijze aan de
    ondernemer.

  2. Zo snel mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de dag volgend op de in lid 1 bedoelde melding,
    zendt de consument het product terug, of overhandigt hij dit aan (een gemachtigde van) de
    ondernemer. Dit hoeft niet als de ondernemer heeft aangeboden het product zelf af te halen. De
    consument heeft de terugzendtermijn in elk geval in acht genomen als hij het product terugzendt
    voordat de bedenktijd is verstreken.

  3. De consument zendt het product terug met alle geleverde toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk
    in originele staat en verpakking, en conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en
    duidelijke instructies.

  4. Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de
    consument.

  5. De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het product. Als de
    ondernemer niet heeft gemeld dat de consument deze kosten moet dragen of als de ondernemer
    aangeeft de kosten zelf te dragen, hoeft de consument de kosten voor terugzending niet te dragen.

  6. Indien de consument herroept na eerst uitdrukkelijk te hebben verzocht dat de verrichting van de
    dienst of de levering van gas, water of elektriciteit die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een
    beperkt volume of bepaalde hoeveelheid aanvangt tijdens de bedenktijd, is de consument de
    ondernemer een bedrag verschuldigd dat evenredig is aan dat gedeelte van de verbintenis dat door
    de ondernemer is nagekomen op het moment van herroeping, vergeleken met de volledige
    nakoming van de verbintenis.

  7. De consument draagt geen kosten voor de uitvoering van diensten of de levering van water, gas of
    elektriciteit, die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of hoeveelheid, of tot
    levering van stadsverwarming, indien:
    a. de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht, de
    kostenvergoeding bij herroeping of het modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, of;
    b. de consument niet uitdrukkelijk om de aanvang van de uitvoering van de dienst of levering van
    gas, water, elektriciteit of stadsverwarming tijdens de bedenktijd heeft verzocht.

  8. De consument draagt geen kosten voor de volledige of gedeeltelijke levering van niet op een
    materiële drager geleverde digitale inhoud, indien:
    a. hij voorafgaand aan de levering ervan niet uitdrukkelijk heeft ingestemd met het beginnen van
    de nakoming van de overeenkomst voor het einde van de bedenktijd;
    b. hij niet heeft erkend zijn herroepingsrecht te verliezen bij het verlenen van zijn toestemming; of
    c. de ondernemer heeft nagelaten deze verklaring van de consument te bevestigen.

  9. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, worden alle aanvullende
    overeenkomsten van rechtswege ontbonden.

Artikel 9 - Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
  1. Als de ondernemer de melding van herroeping door de consument op elektronische wijze mogelijk
    maakt, stuurt hij na ontvangst van deze melding onverwijld een ontvangstbevestiging.

  2. De ondernemer vergoedt alle betalingen van de consument, inclusief eventuele leveringskosten
    door de ondernemer in rekening gebracht voor het geretourneerde product, onverwijld doch binnen
    14 dagen volgend op de dag waarop de consument hem de herroeping meldt. Tenzij de
    ondernemer aanbiedt het product zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen tot hij het
    product heeft ontvangen of tot de consument aantoont dat hij het product heeft teruggezonden, naar
    gelang welk tijdstip eerder valt.

  3. De ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de consument heeft gebruikt,
    tenzij de consument instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de
    consument.

  4. Als de consument heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan de goedkoopste
    standaardlevering, hoeft de ondernemer de bijkomende kosten voor de duurdere methode niet
    terug te betalen.

Artikel 10 - Uitsluiting herroepingsrecht

De ondernemer kan de navolgende producten en diensten uitsluiten van het herroepingsrecht, maar
alleen als de ondernemer dit duidelijk bij het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de
overeenkomst, heeft vermeld:

  1. Producten of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt
    waarop de ondernemer geen invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen
    voordoen

  2. Overeenkomsten die gesloten zijn tijdens een openbare veiling. Onder een openbare veiling wordt
    verstaan een verkoopmethode waarbij producten, digitale inhoud en/of diensten door de
    ondernemer worden aangeboden aan de consument die persoonlijk aanwezig is of de mogelijkheid
    krijgt persoonlijk aanwezig te zijn op de veiling, onder leiding van een veilingmeester, en waarbij de
    succesvolle bieder verplicht is de producten, digitale inhoud en/of diensten af te nemen;

  3. Dienstenovereenkomsten, na volledige uitvoering van de dienst, maar alleen als:
    a. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
    b. de consument heeft verklaard dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra de ondernemer de
    overeenkomst volledig heeft uitgevoerd;

  4. Pakketreizen als bedoeld in artikel 7:500 BW en overeenkomsten van personenvervoer;

  5. Dienstenovereenkomsten voor terbeschikkingstelling van accommodatie, als in de overeenkomst
    een bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien en anders dan voor woondoeleinden,
    goederenvervoer, autoverhuurdiensten en catering;

  6. Overeenkomsten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, als in de overeenkomst een bepaalde
    datum of periode van uitvoering daarvan is voorzien;

  7. Volgens specificaties van de consument vervaardigde producten, die niet geprefabriceerd zijn en
    die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die
    duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;

  8. Producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben;

  9. Verzegelde producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn
    om te worden teruggezonden en waarvan de verzegeling na levering is verbroken;

  10. Producten die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten;

  11. Alcoholische dranken waarvan de prijs is overeengekomen bij het sluiten van de overeenkomst,
    maar waarvan de levering slechts kan plaatsvinden na 30 dagen, en waarvan de werkelijke waarde
    afhankelijk is van schommelingen van de markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;

  12. Verzegelde audio-, video-opnamen en computerprogrammatuur, waarvan de verzegeling na
    levering is verbroken;

  13. Kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van abonnementen hierop;

  14. De levering van digitale inhoud anders dan op een materiële drager, maar alleen als:
    a. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
    b. de consument heeft verklaard dat hij hiermee zijn herroepingsrecht verliest.

Artikel 11 - De prijs
  1. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden
    producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in
    btw-tarieven.

  2. In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen
    gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat
    eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.

  3. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen
    toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.

  4. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen
    toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:
    a. deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
    b. de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag
    waarop de prijsverhoging ingaat.

  5. De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw.

Artikel 12 - Nakoming overeenkomst en extra garantie
  1. De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de
    in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid
    en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen
    en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de ondernemer er tevens voor in dat
    het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.

  2. Een door de ondernemer, diens toeleverancier, fabrikant of importeur verstrekte extra garantie
    beperkt nimmer de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de
    overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden indien de ondernemer is tekortgeschoten
    in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.

  3. Onder extra garantie wordt verstaan iedere verbintenis van de ondernemer, diens toeleverancier,
    importeur of producent waarin deze aan de consument bepaalde rechten of vorderingen toekent die
    verder gaan dan waartoe deze wettelijk verplicht is in geval hij is tekortgeschoten in de nakoming
    van zijn deel van de overeenkomst.

Artikel 13 - Levering en uitvoering
  1. De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen
    en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot
    verlening van diensten.

  2. Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan de ondernemer kenbaar heeft
    gemaakt.

  3. Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal
    de ondernemer geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen
    uitvoeren, tenzij een andere leveringstermijn is overeengekomen. Indien de bezorging vertraging
    ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd,
    ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De
    consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op
    eventuele schadevergoeding.

  4. Na ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald heeft
    onverwijld terugbetalen. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer
    bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

Artikel 14 - Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging

Opzegging:

  1. De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het
    geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde
    opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn
    van ten hoogste één maand.

  2. De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het
    geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde tegen
    het einde van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen
    opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.

  3. De consument kan de in de vorige leden genoemde overeenkomsten:
    - te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op een bepaald tijdstip of in een
    bepaalde periode;
    - tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn aangegaan;
    - altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelf heeft bedongen.

Verlenging:

  1. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van
    producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of
    vernieuwd voor een bepaalde duur.

  2. In afwijking van het vorige lid mag een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die
    strekt tot het geregeld afleveren van dag- nieuws- en weekbladen en tijdschriften stilzwijgend
    worden verlengd voor een bepaalde duur van maximaal drie maanden, als de consument deze
    verlengde overeenkomst tegen het einde van de verlenging kan opzeggen met een opzegtermijn
    van ten hoogste één maand.

  3. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van
    producten of diensten, mag alleen stilzwijgend voor onbepaalde duur worden verlengd als de
    consument te allen tijde mag opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand. De
    opzegtermijn is ten hoogste drie maanden in geval de overeenkomst strekt tot het geregeld, maar
    minder dan eenmaal per maand, afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften.

  4. Een overeenkomst met beperkte duur tot het geregeld ter kennismaking afleveren van dag-,
    nieuws- en weekbladen en tijdschriften (proef- of kennismakingsabonnement) wordt niet
    stilzwijgend voortgezet en eindigt automatisch na afloop van de proef- of kennismakingsperiode.

Duur:

Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de consument na een jaar de
overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn van ten hoogste één maand opzeggen, tenzij de
redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur
verzetten.

Artikel 15 - Betaling
  1. Voor zover niet anders is bepaald in de overeenkomst of aanvullende voorwaarden, dienen de door
    de consument verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 14 dagen na het ingaan van de
    bedenktermijn, of bij het ontbreken van een bedenktermijn binnen 14 dagen na het sluiten van de
    overeenkomst. In geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst, vangt deze termijn
    aan op de dag nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.

  2. Bij de verkoop van producten aan consumenten mag de consument in algemene voorwaarden
    nimmer verplicht worden tot vooruitbetaling van meer dan 50%. Wanneer vooruitbetaling is
    bedongen, kan de consument geen enkel recht doen gelden aangaande de uitvoering van de
    desbetreffende bestelling of dienst(en), alvorens de bedongen vooruitbetaling heeft
    plaatsgevonden.

  3. De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld
    aan de ondernemer te melden.

  4. Indien de consument niet tijdig aan zijn betalingsverplichting(en) voldoet, is deze, nadat hij door de
    ondernemer is gewezen op de te late betaling en de ondernemer de consument een termijn van 14
    dagen heeft gegund, ingaande de dag na ontvangst van de aanmaning, om alsnog aan zijn
    betalingsverplichtingen te voldoen, na het uitblijven van betaling binnen deze 14-dagen-termijn,
    over het nog verschuldigde bedrag de wettelijke rente verschuldigd en is de ondernemer gerechtigd
    de door hem gemaakte buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Deze
    incassokosten bedragen maximaal: 15% over openstaande bedragen tot € 2.500,=; 10% over de
    daaropvolgende € 2.500,= en 5% over de volgende € 5.000,= met een minimum van € 40,=. De
    ondernemer kan ten voordele van de consument afwijken van genoemde bedragen en percentages.

Artikel 16 - Klachtenregeling
  1. De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de
    klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.

  2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame tijd nadat de
    consument de gebreken heeft geconstateerd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij
    de ondernemer.

  3. Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf
    de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd
    vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van
    ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.

  4. Een klacht over een product, dienst of de service van de ondernemer kan eveneens worden
    ingediend via een klachtenformulier op de consumentenpagina van de website van Thuiswinkel.org: www.thuiswinkel.org. De klacht wordt dan zowel naar de betreffende ondernemer als naar
    Thuiswinkel.org gestuurd.

  5. De consument dient de ondernemer in ieder geval 4 weken de tijd te geven om de klacht in
    onderling overleg op te lossen. Na deze termijn ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de
    geschillenregeling.

Artikel 17 - Geschillen
  1. Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden
    betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Als de ondernemer zijn
    activiteiten richt op het land waar de consument woont, kan de consument ook steeds een beroep
    doen op het dwingende consumentenrecht van zijn land.

  2. Geschillen tussen de consument en de ondernemer over de totstandkoming of uitvoering van
    overeenkomsten met betrekking tot door deze ondernemer te leveren of geleverde producten en
    diensten, kunnen, met inachtneming van het hierna bepaalde, zowel door de consument als de
    ondernemer worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Thuiswinkel, Postbus 90600, 2509 LP
    te Den Haag (www.sgc.nl).

  3. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien de
    consument zijn klacht eerst binnen bekwame tijd aan de ondernemer heeft voorgelegd.

  4. Leidt de klacht niet tot een oplossing dan moet het geschil uiterlijk 12 maanden na de datum
    waarop de consument de klacht bij de ondernemer indiende, schriftelijk of in een andere door de
    Commissie te bepalen vorm bij de Geschillencommissie aanhangig worden gemaakt.

  5. Wanneer de consument een geschil wil voorleggen aan de Geschillencommissie, is de ondernemer
    aan deze keuze gebonden. Bij voorkeur meldt de consument dit eerst aan de ondernemer.

  6. Wanneer de ondernemer een geschil wil voorleggen aan de Geschillencommissie , zal de
    consument binnen vijf weken na een daartoe door de ondernemer schriftelijk gedaan verzoek,
    schriftelijk dienen uit te spreken of hij zulks ook wenst dan wel het geschil wil laten behandelen door
    de daartoe bevoegde rechter. Verneemt de ondernemer de keuze van de consument niet binnen de
    termijn van vijf weken, dan is de ondernemer gerechtigd het geschil voor te leggen aan de
    bevoegde rechter.

  7. De Geschillencommissie doet uitspraak onder de voorwaarden zoals deze zijn vastgesteld in het
    reglement van de Geschillencommissie (www.degeschillencommissie.nl/over-ons/de-
    commissies/2404/thuiswinkel). De beslissingen van de Geschillencommissie geschieden bij wege
    van bindend advies.

  8. De Geschillencommissie zal een geschil niet behandelen of de behandeling staken, indien aan de
    ondernemer surseance van betaling is verleend, deze in staat van faillissement is geraakt of zijn
    bedrijfsactiviteiten feitelijk heeft beëindigd, voordat een geschil door de commissie op de zitting is
    behandeld en een einduitspraak is gewezen.

  9. Indien naast de Geschillencommissie Thuiswinkel een andere erkende of bij de Stichting
    Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) of het Klachteninstituut Financiële
    Dienstverlening (Kifid) aangesloten geschillencommissie bevoegd is, is voor geschillen betreffende
    hoofdzakelijk de methode van verkoop of dienstverlening op afstand de Geschillencommissie
    Thuiswinkel bij voorkeur bevoegd. Voor alle overige geschillen de andere erkende bij SGC of Kifid
    aangesloten geschillencommissie.

Artikel 18 - Branchegarantie
  1. Thuiswinkel.org staat garant voor de nakoming van de bindende adviezen van de
    Geschillencommissie Thuiswinkel door haar leden, tenzij het lid besluit het bindend advies binnen
    twee maanden na de verzending ervan ter toetsing aan de rechter voor te leggen. Deze
    garantstelling herleeft, indien het bindend advies na toetsing door de rechter in stand is gebleven en
    het vonnis waaruit dit blijkt, in kracht van gewijsde is gegaan. Tot maximaal een bedrag van
    €10.000,- per bindend advies, wordt dit bedrag door Thuiswinkel.org aan de consument uitgekeerd.
    Bij bedragen groter dan €10.000,- per bindend advies, wordt €10.000,- uitgekeerd. Voor het
    meerdere heeft Thuiswinkel.org een inspanningsverplichting om ervoor te zorgen dat het lid het
    bindend advies nakomt.

  2. Voor toepassing van deze garantie is vereist dat de consument een schriftelijk beroep hierop doet
    bij Thuiswinkel.org en dat hij zijn vordering op de ondernemer overdraagt aan Thuiswinkel.org.
    Indien de vordering op de ondernemer meer bedraagt dan €10.000,-, wordt de consument
    aangeboden zijn vordering voor zover die boven het bedrag van €10.000,- uitkomt over te dragen aan Thuiswinkel.org, waarna deze organisatie op eigen naam en kosten de betaling daarvan in
    rechte zal vragen ter voldoening aan de consument.

Artikel 19 - Aanvullende of afwijkende bepalingen

Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele
van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze
door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame
gegevensdrager.

Artikel 20 - Wijziging van de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel

Wijzigingen in deze voorwaarden zijn slechts van kracht nadat deze op daartoe geëigende wijze zijn gepubliceerd, met dien verstande, dat bij toepasselijke wijzigingen gedurende de looptijd van een
aanbod de voor de consument meest gunstige bepaling zal prevaleren.

Thuiswinkel.org
www.thuiswinkel.org
Horaplantsoen 20, 6717 LT Ede
Postbus 7001, 6710 CB Ede

Bijlage I: Modelformulier voor herroeping

Modelformulier voor herroeping
(dit formulier alleen invullen en terugzenden wanneer u de overeenkomst wilt herroepen)
- Aan: [ naam ondernemer]

[ geografisch adres ondernemer]
[ faxnummer ondernemer, indien beschikbaar]
[ e-mailadres of elektronisch adres van ondernemer]

- Ik/Wij* deel/delen* u hierbij mede, dat ik/wij* onze overeenkomst betreffende
de verkoop van de volgende producten: [aanduiding product]*
de levering van de volgende digitale inhoud: [aanduiding digitale inhoud]*
de verrichting van de volgende dienst: [aanduiding dienst]*,
herroep/herroepen*

- Besteld op*/ontvangen op* [datum bestelling bij diensten of ontvangst bij producten]
- [Naam consumenten(en)]
- [Adres consument(en)]
- [Handtekening consument(en)] (alleen wanneer dit formulier op papier wordt ingediend)
- [Datum]
* Doorhalen wat niet van toepassing is of invullen wat van toepassing is.

Aanvullende Algemene Voorwaarden van Pixum

§1 Toepassingsgebied

Voor overeenkomsten tussen Pixum en een zakelijke klant en tussen Pixum en een consument-klant (hierna tezamen aangeduid als 'de klant') zijn mede de hieronder vermelde algemene voorwaarden van toepassing, in de versie die op het moment van de bestelling beschikbaar is op onze website. Deze voorwaarden kunnen door de klant op zijn computer worden opgeslagen en/of afgedrukt voor het doel van de online bestelling. De online shop is beschikbaar in het Nederlands, de taal van de overeenkomst is Nederlands.

§ 2 Contractant

Aanbieder en contractant van de klant is Diginet GmbH & Co. KG (hierna Pixum genoemd), Industriestraße 161, 50999 Keulen, Duitsland.

§ 3 Totstandkoming van de overeenkomst

De klant plaatst een bestelling bij Pixum voor de productie van fotoproducten en drukwerk ("goederen") door het verzenden van digitale beelden in bestandsvorm ("beeldbestanden"). Door op de bestelknop "Nu kopen", "Bevestigen" of "Bestellen met betaalverplichting" te klikken, maakt de klant een bindend contractaanbod. Voor het verzenden van de bestelling kan de klant op elk moment de gegevens wijzigen en bekijken, eventuele invoerfouten herkennen en indien nodig corrigeren voor de bindende definitieve indiening van zijn bestelling. Pixum bevestigt de ontvangst van de bestelling onmiddellijk per e-mail aan de klant.

§ 4 Prijzen

De levering van de goederen geschiedt tegen de prijzen in euro's die gelden op de dag van de bestelling en die vermeld staan op de website van Pixum, www.pixum.nl. De prijs bestaat uit de koopsom, de verzendkosten en andere prijscomponenten en is inclusief de wettelijke btw. Voor verzendingen naar landen buiten de Europese Unie kunnen er extra douanerechten van toepassing zijn. Deze zijn niet bij de prijs inbegrepen en moeten door de klant worden betaald.

§ 5 Levering, verzending

Levering of ophalen van de goederen vindt plaats volgens de bepalingen die zijn vastgelegd in de bestelsoftware, de Pixum App of de website, tenzij anders overeengekomen tussen de klant en Pixum. De geschatte levertijd wordt door Pixum vermeld in het bestelproces.

§ 6 Betaling

Bij het plaatsen van de bestelling geeft de klant aan of hij per factuur of via een online betalingsmethode wil betalen. Bij de online betalingsmethoden machtigt de klant de betaling door het invoeren van bank- of creditcardgegevens of inloggegevens van een betalingsdienstaanbieder. In het geval van betaling per factuur moet het factuurbedrag binnen 7 dagen na levering van de goederen door de klant worden betaald. In geval van een online betaling machtigt de klant de contractpartner uitdrukkelijk om het verschuldigde bedrag in het kader van de bestelling te innen. Als de inning van de betaling mislukt om redenen waarvoor de klant verantwoordelijk is, moet de klant de kosten voor de terugboeking en eventuele bankverwerkingskosten vergoeden. Door te kiezen voor een elektronische betaalmethode (bijv. PayPal, creditcard) stemt de klant ermee in dat informatie over de bestelling (bijv. factuuradres, afleveradres of klantnummer) wordt doorgegeven aan banken en creditcardaanbieders om Strong Customer Authentication uit te voeren in overeenstemming met Richtlijn EU 2015/2366 (PSD2).

§ 7 Eigendomsvoorbehoud

Voor zakelijke klanten geldt dat de goederen eigendom blijven van Pixum tot volledige betaling van alle goederen van dezelfde bestelling.

§ 8 Herroepingsrecht

Het recht op herroeping van de opdracht is uitgesloten, omdat de gemaakte opdracht naar de wensen van de klant zijn gemaakt en overeenkomen met zijn persoonlijke behoeftes. Dat geldt ook voor add-ons van de bestelde producten.

§ 9 Gebreken

De goederen zijn gebrekkig wanneer zij niet voldoen aan de technische standaard van de digitale foto-ontwikkeling en -verwerking. De klant dient gebreken die zonder speciale attentie aan de geleverde goederen opvallen direct bij de levering, uiterlijk echter na twee maanden na ontdekking van een gebrek aan de goederen met een precieze beschrijving ervan te reclameren. Een latere reclamatie van kennelijke gebreken is uitgesloten. Verborgen gebreken dienen binnen twee maanden na ontdekt te zijn binnen de wettelijke garantietijd te worden medegedeeld. Bij gerechtvaardigde reclamaties heeft Pixum het recht tot een vervangende levering. Indien een vervangende levering niet lukt heeft de klant het recht het contract te annuleren (wijziging) of een gereduceerde betaling (mindering) te eisen. Wordt het contract geannuleerd dan is de klant verplicht alle goederen te retourneren. Eigenschappen van de producten worden niet gegarandeerd tenzij dit in schriftelijke vorm gebeurt. Voor zover in deze Algemene Voorwaarden niets anders is geregeld zijn voor het overige de wettelijke garantiebepalingen van toepassing.

§ 10 Aansprakelijkheid

Deze paragraaf is van toepassing op zakelijke klanten. Pixum is aansprakelijk voor schade veroorzaakt door opzet of grove nalatigheid van Pixum, een vertegenwoordiger of plaatsvervanger in overeenstemming met de wettelijke bepalingen. Voor het overige is Pixum jegens de klant alleen aansprakelijk volgens de wet productaansprakelijkheid, op grond van een veronderstelde garantie, op grond van aanspraken volgens de wet bescherming persoonsgegevens en op grond van letsel aan leven, lichaam of gezondheid of op grond van opzettelijke schending van fundamentele verplichtingen (wezenlijke contractuele verplichtingen waarvan de vervulling een voorwaarde is voor de goede uitvoering van het contract en op de naleving waarvan de contractpartner regelmatig mag vertrouwen). In het geval van een schending van fundamentele verplichtingen is de schadeclaim van de klant beperkt tot de voor het contract typische, voorzienbare schade, tenzij tegelijkertijd een van de andere in de zinnen 2 en 3 van deze alinea genoemde uitzonderingsgevallen van toepassing is.

§ 11 Gegevensbescherming

Met betrekking tot de verdere regelgeving inzake gegevensbescherming en gegevensback-up wordt verwezen naar de afzonderlijke verklaring inzake privacybeleid, die kan worden opgeslagen op de computer van de klant en/of kan worden afgedrukt ten behoeve van de online bestelling. Voor zover nodig voor de volledige afhandeling van de bestellingen, worden de bij het plaatsen van de bestelling verzamelde persoons- en beeldgegevens doorgegeven aan derden van Pixum in het kader van een overeenkomst voor de verwerking van bestelgegevens.

§ 12 Auteursrecht, Strafrecht

Op geen enkel moment verkrijgt Pixum de rechten op de beelden van de klant. De beelden worden dan ook niet door Pixum of medewerkers van Pixum gebruikt buiten het maken van het bestelde product. Ook een overdracht aan derden is uitgesloten. De klant is zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de overgedragen beeldbestanden. De klant moet ervoor zorgen dat hij de nodige auteursrechten, merkrechten of andere rechten bezit voor alle aan Pixum overgedragen beeldbestanden en voor het opgedragen gebruik. Alle uit eventuele schending van deze rechten ontstane gevolgen komen ten laste van de klant. De klant is verplicht Pixum te vrijwaren voor alle gerechtvaardigde aanspraken jegens derden die geldend worden gemaakt wegens inbreuk op hun rechten als gevolg van het verwerken, verveelvoudigen en gebruiken van de overgedragen beeldbestanden conform de verstrekte opdracht.Met het plaatsen van de opdracht geeft de klant de garantie dat de inhoud van de overgedragen beeldbestanden niet de strafwetten, met name de bepalingen voor de verspreiding van kinderpornografie, overtreden. Mocht bij Pixum overtredingen tegen deze garantie bekend worden dan zal Pixum onmiddellijk het bevoegde Openbare Ministerie inschakelen.

§ 13 Registratie & Albumservice

A. In het kader van haar albumservice biedt Pixum de klant de mogelijkheid om via de door Pixum geëxploiteerde websites beeldbestanden in een door Pixum gespecificeerd bestandsformaat te uploaden, deze op te slaan in zogenaamde albums en te bewerken. De door de klant bij Pixum gebruikte opslagruimte mag de op de website aangegeven capaciteit (momenteel 1 gigabyte) niet overschrijden. Pixum behoudt zich het recht voor om zonder voorafgaande kennisgeving beeldbestanden geheel of gedeeltelijk van de servers van Pixum te verwijderen.

B. Ondanks zorgvuldig onderhoud en zorg voor het systeem kan Pixum de continue beschikbaarheid van de service niet garanderen. Er bestaat geen recht op gebruik van de service.

C. Het gebruik van de albumservice en andere diensten van Pixum vereist de registratie van de gegevens van de klant, zoals de naam en een geldig en actueel e-mailadres. De klantgegevens die tijdens de registratie worden verstrekt, moeten volledig en waarheidsgetrouw zijn. Er mag slechts één klant als gebruiker worden geregistreerd voor elk e-mailadres. Pixum behoudt zich het recht voor om dit registratieproces te wijzigen. Bij registratie moet de klant zijn persoonlijke wachtwoord invoeren. Toegang tot alle bij Pixum opgeslagen klantgegevens is alleen mogelijk met dit wachtwoord. Om misbruik te voorkomen, moet het wachtwoord strikt geheim worden gehouden en mag het niet worden doorgegeven aan derden. Indien het wachtwoord toch wordt doorgegeven, is Pixum niet aansprakelijk voor schade en/of andere nadelige gevolgen voor de klant die voortvloeien uit dergelijk misbruik van de gegevens. Er bestaat geen recht op registratie bij Pixum. Pixum behoudt zich het recht voor om registratieaanvragen op elk moment en zonder opgaaf van redenen te weigeren. In dat geval zal Pixum alle reeds verstrekte informatie en gegevens van de gebruiker verwijderen.

D. De registratie van de klant als gebruiker van de albumservice en het gebruik van deze diensten is gratis.

§ 14 Slotbepalingen

Zijn of worden enkele bepalingen van deze Algemene Voorwaarden en/of dit aanvullend contract ineffectief dan raakt dit niet de toepasselijkheid van de andere bepalingen. Deze blijven voor beide partijen van toepassing. Voor het geval dat een afzonderlijke bepaling ineffectief geworden is doen de contractanten moeite een nieuwe overeenkomst te bereiken onder inachtneming van de wederzijdse belangen die het dichtst bij het economisch doel van de ineffectief geworden bepaling komen.

November 2025

Een glimlachende vrouw met een headset zit aan een bureau, klaar om te helpen.

Klantenservice

Nog vragen? Neem contact met ons op!
ma - vr, van 10.00 tot 14.00 uur